GORLITZ & OLEJNIK "(t)here", 2010

Exhibition view


GORLITZ & OLEJNIK "(t)here", 2010
Beschreibung

Details

Gorlitz & Olejnik
(t)here

09.25–10.23.2010



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010
(during video presentation of Icarus' dream, 2010)



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010
(during video presentation of When the horizont ... shore, 2010)



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010
(during video presentation of Icarus' dream, 2010)



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010
(dual channel installation Through the window, 2010)



Installation view, Greusslich Contemporary, 2010
(dual channel installation Through the window, 2010)



Press Release

Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik
„(t)here“

25. September, 2010—23. Oktober, 2010

Das kanadische Duo Gorlitz & Olejnik hat starke Einzelpositionen in ihrer künstlerischen Produktion, sowie einzigartige Arbeiten, die durch die Synthese konzeptuellen Überlegungen beider entstehen. Daher werden in der Ausstellung „(t)here“ drei Komplexe vorgestellt - die Malerei von Sarah Jane Gorlitz, Computerzeichnungen von Wojciech Olejnik und ihre gemeinsamen Videoarbeiten.

Ich bin erstmals aufgrund der arbeitsintensiven Stop-Motion Videoarbeiten, die eine anziehende Handwerklichkeit besitzen, Material sprechen lassen und Detailliebe bescheinigen, auf Gorlitz & Olejnik aufmerksam geworden. Die zugrundeliegenden filmischen Konzepte, die durch die Postproduktion herausgearbeitet werden, zeigen, welch hohe Reflexivität sie über ihre Arbeit besitzen. Ob nun die szenische Lichtführung und die lyrischen und kontemplativen Momente der Videos auf die Interessen Sarah Jane Gorlitz an Anschaulichkeit und die Art und Weise des Sehens zurückzuführen sei oder das Untersuchen von architektonischen Konzepten auf Wojciech Olejnik Gedanken über die subjektive Natur des Raumes, bleibt derzeit unbeantwortet – ich möchte dem Betrachter und auch mir die Möglichkeit gegeben, selbst zu sehen und zu entscheiden.

Drei Videoarbeiten werden gezeigt. In der Videoinstallation „through the window“ (Dual channel installation, 1:21  min Loop, 2010)  sind zwei Monitoren auf Büromöbel und zeigen jeweils einen schwebenden Vogel, der versucht sich im Wind auszubalancieren. Man sieht aber nur den Schatten des Schauspiels auf einem Milchglasfenster, das sich bewegt, als ob es von einem Windzug ergriffen sei. Beide Bewegungen werden zu einem Tanz, bei dem man sich nie sicher ist, wer führt. Unterstützt wird die Irritation durch das Stop-Motion Verfahren, das eine Rhythmik entwickelt, als ob der Filmloop von einer unrunden Filmrolle käme.



Gorlitz & Olejnik through the window, 2010
1:21  min Loop, Dual channel installation


Die Geschichte von Ikarus und das „Höhlengleichnis” von Plato haben den Wunsch und Drang des Menschen nach Licht und höherer Erkenntnis gemeinsam, der am Ende jedoch unerfüllt oder nicht einlösbar bleibt. Das Video “Icarus' dream” (Stop-motion animation, 2:35  min Loop, 2010) zeigt eine Abfolge von Oberflächen, die mal mehr mal weniger gut ein gegenüberliegendes Fenster reflektieren. Betrachter befindet sich demzufolge dazwischen und versucht, seinen Schatten zu finden. Man ist irritiert, da sich die Oberflächen im der Abfolge bewegen. Man denkt an Malerei, Oberfläche, Materialität und vielleicht sogar Geistlichkeit.
“when the horizon ... shore” (Stop-motion animation, 2:26  min Loop, 2010) ist eine raffinierte Arbeit, die die so einfache wie poetische und ergreifende Situation beschreibt, am Meer zu stehen und den Horizont zu betrachten. Das Verdichten und Entzerren eines Abbildes von Wellen, verbunden mit den Klang von raschelndem Papier kreiert eine Einheit wie der Klang und die Bewegung des Meeres.

Sarah Jane Gorlitz’s Arbeiten zeigen Beispiele ihrer Malerei von Nahansichten unbeachteter Orte, die zwischen Materialwiedergabe und abstrakter Malerei stehen. Das Fenster der Malerei, das mal die Welt und den Außenraum abbildet und mal die Psyche und den Innenraum darstellt, ist bei Gorlitz angelehnt. Ist der Betrachter eingeladen oder ist er ein Eindringling?



Sarah Jane Gorlitz The Poreč Altarpiece, 2010
35cm x 25cm, oil on wood panel

In Wojciech Olejnik’s Ritzungen in Akryl ist auch das Innen und Außen thematisiert, die von bestehenden Gebäuden aus seiner persönlichen Erinnerung heraus erzählen. Olejnik lehnt sich an die architekturzeichnung an, aber verlangt ihr eine Qualität ab, die ein Verschwimmen und eine Unbewusstheit zulassen und hinterfragt das Kalkulierbare. Er verweigert sich der exakten Raumdefinition und generiert Ahnungen, eine Vorstellung und traumartige Bilder.



Wojciech Olejnik tba (Brazil Building), 2010
73cm x 33cm, acrylic on acrylic


Anfangs hieß ihr Kollektiv soft turn, warum ihre Webseite so benannt ist. www.softturns.com .
Dort kann man sich von den gut präsentierten Videos einen ersten Eindruck verschaffen. Zahlreiche Stipendien begleiteten und fördern seit Jahren alle drei künstlerischen Komplexe, darunter

  • Ontario Arts Council Emerging Artist Grant (2007, 2009)
  • Ontario Arts Council Exhibition Assistance Grant: Olejnik (2005, 2006, 2010), Gorlitz (2006)
  • Canada Arts Council Assistance to Visual Artists - Project Grant (2008)
  • Joseph S. Stauffer Prize (2008)

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Sarah Jane Gorlitz & Wojciech Olejnik
„(t)here“

25. September—23. Oktober, 2010

The collaborations of the Canadian duo, Gorlitz & Olejnik are the result of shared conceptual concerns, and have developed alongside continuing individual practices. Their new exhibition „(t)here” presents paintings by Sarah Jane Gorlitz, computer drawings by Wojciech Olejnik alongside their collaborative video work.

I was initially intrigued by Gorlitz & Olejnik because of their labor intensive stop-motion animations, which feature an attractive manual technique, and a keen interest in materials and craftsmanship. The underlying filmic concepts show their high level of reflexivity about their own work. In terms of the nature of their collaboration, it could be that the scenic light compositions and the long, lyrical, contemplative moments in the videos are related to Sarah Jane Gorlitz ‘s deep interest in visuality, the act of looking, while the investigation of architecture may be linked to Wojciech Olejnik’s thinking about the subjective nature of space – I invite the viewer to explore these connections and judge for themselves.
The exhibition consists of three video works. In the installation „through the window“ (Dual channel installation, 1:21 min Loop, 2010) two monitors stand on top of office cabinets, each presenting a perched bird attempting to balance itself in the wind.  But we can only see the shadow of this spectacle mirrored on the translucent glass pane of a window. The window opens and closes, seemingly swayed by the wind – but strangely also in tandem with the jerky shifts of the bird.  These movements seem coordinated, as if absorbed in a dance, in which we can never decide the leading partner. This out-of-joint movement is exaggerated by the technique of stop motion animation, which creates its own rhythm in time, like a projected film loop flapping around its reel.


Gorlitz & Olejnik through the window, 2010
1:21  min Loop, Dual channel installation


The story of Icarus and Plato’s allegory of the cave both point to a human desire for ascension, to enlightenment, to higher insight, which in the end remains only an ideal, the unrealized. The video „Icarus' dream” (Stop-motion animation, 2:35  min Loop, 2010) shows a progression of advancing walls and surfaces, each reflecting (to a greater or lesser degree, depending on the surface) a window. Sometimes this image appears as just light, sometimes as a clear reflection, but always we are pulled towards it – though it is perhaps the surfaces that are in motion, while we are somewhere in between.  And so one tries to locate one’s shadow, to connect physically to this space, left to contemplate painting, materiality and perhaps even spirituality.

„when the horizon ... shore” (Stop-motion animation, 2:26  min Loop, 2010) is a sophisticated work describing the very simple, poetic situation of standing on a shore and looking at the horizon. The contraction and expansion of the image of waves, tied to the sound of rustling paper creates a parallel unity with the sound and movement of the sea.
Sarah Jane Gorlitz’s individual pieces in the exhibition investigate close ups of neglected spaces where the line between representation and abstractness is blurred. The window of painting, which can at one time represent an external space and at another time the psyche and the private space, is left ajar in Gorlitz‘s paintings. Does the viewer have access to the inner space of the work, or are they an intruder? 



Sarah Jane Gorlitz The Poreč Altarpiece, 2010
35cm x 25cm, oil on wood panel

Wojciech Olejnik’s scetches for his screchings have been created using a drafting computer software, and also deal with the relationship between the internal and external space, especially if one considers, that though he begins with architects’ tools, his scretchings are made by hand, and trace personal, subjective interactions with buildings that already exist or had existed. Olejnik uses achitectonicak drawing methods not to make his ideas more exact and calculable, but rather to blur and question the calculable.  Unwilling to define a space, he generates premonitions and dreamlike images.



Wojciech Olejnik tba (Brazil Building), 2010
73cm x 33cm, acrylic on acrylic


Their collective endeavours have often gone under the name of soft turns, which is also the name of their website: www.softturns.com, here one can find images of their work and samples of their videos.  Gorlitz and Olejnik have benefited from different grants and prizes, which have recently supported their development:

  • Ontario Arts Council Emerging Artist Grant (2007, 2009)
  • Ontario Arts Council Exhibition Assistance Grant: Olejnik (2005, 2006, 2010), Gorlitz (2006)
  • Canada Arts Council Assistance to Visual Artists - Project Grant (2008)
  • Joseph S. Stauffer Prize (2008)